Praat vandaag over morgen
Het staat vast dat de zorg voor deze doelgroep gaat veranderen. Neem alleen al de vergrijzing en daarmee oplopende zorgkosten gecombineerd met een woonopgave. Met de campagne 'Praat vandaag over morgen' betrekt ActiZ heel Nederland bij de toekomst van de ouderenzorg en roept zij iedereen op om het gesprek hierover aan te gaan. Ruim zestig zorgorganisaties zijn al met deze actie aan de slag gegaan.
In 2019 deed ActiZ een onderzoek onder de Nederlandse bevolking naar hoe Nederland oud wil worden. En in hoeverre mensen nu al bezig zijn met hun eigen oude dag. Uit het onderzoek blijkt dat een deel van de Nederlanders (56%) wel nadenkt over de oude dag, maar er weinig over spreekt. Terwijl 40% van die mensen daar wel behoefte aan heeft. Het gesprek over de verwachtingen voor de oude dag wordt bemoelijkt door aannames over de (toekomst van de) zorg voor ouderen. Zo zien mensen de zorg voor ouderen vooral als een taak voor de overheid of van zorgorganisaties. Ook denken mensen vaak negatief over de toekomst van de ouderenzorg. Met ‘Praat vandaag over morgen’ wil ActiZ het gesprek over ouder worden aanjagen. Want het kunnen blijven bieden van toegankelijke en betaalbare zorg is een maatschappelijk vraagstuk dat ons allen aangaat, van jong tot oud.
ActiZ heeft een aantal handige tools ontwikkeld voor het gesprek 'Over Morgen'. Bijvoorbeeld gesprekskaarten om het gesprek te openen, een social media toolkit en campagnemateriaal waarmee organisaties hun eigen achterban kunnen prikkelen, maar waarmee ook jij het gesprek met jouw partner of buurvrouw kan voeren. Zoals het ‘Praat vandaag over morgen’-bankje voor een goed gesprek in de buitenlucht. Voor houvast in feiten en cijfers is er ook nog een factsheet 2020.
Kortom, voldoende handvaten voor een gesprek 'Over Morgen'. Met wie gaat u in gesprek?
Bekijk hier welke handvaten er zijn en welke je kunt downloaden op de website van 'Praat vandaag over morgen'
Reactie toevoegen