LIFE: meer dan goede buren
LIFE is een bijzonder wooncomplex op een prachtige locatie aan het water in de Amsterdamse Houthaven. In het gebouw is een mix van verschillende appartementen te vinden rondom een gezamenlijke binnentuin. In totaal zijn er 131 appartementen, zowel koopwoningen als sociale en vrijesector huurwoningen. Bouwinvest, belegger voor pensioenfondsen, verhuurt 59 vrije sector levensloopbestendige appartementen. Woningcorporatie Habion verhuurt 39 sociale huurappartementen. Belangrijke voorzieningen zoals een huisartsenpost, fysiotherapeut en apotheek maken deel uit van het gebouw. Op nog geen 200 meter ligt de Amsterdamse Spaarndammerbuurt met cafés, een theater, supermarkten en een bibliotheek.
Wat LIFE opvallend maakt is het concept: er wonen louter mensen die zich inzetten voor elkaar en voor hun buurt. Ze doen meer dan samen in één complex wonen. De toewijzing van de woningen gebeurt op basis van onder andere motivatie. Er vinden gesprekken plaats met huurders om de verwachtingen over en weer goed te bespreken. LIFE is een plek waar iedereen zichzelf kan zijn en plezierig en veilig woont, omringd door gelijkgestemden van 50 jaar en ouder. Mensen zoals Toti (62 jaar), die sinds februari 2020 in LIFE woont. Toti vertelt: ‘LIFE is een heel bijzonder project in Amsterdam, waar mensen met elkaar afspreken hoe ze samen willen wonen, met elkaar, in een prettige woonomgeving.’ Nu ze ouder wordt, wil ze graag in de stad blijven wonen, maar wel op een andere manier, met genoeg privacy maar ook een fijn contact met je buren.
My livy
De bewoners zijn er begin 2020 komen wonen. Op verschillende manieren wordt gezorgd dat bewoners elkaar leren kennen. Zo is er het Mylivy concept, een vernieuwend concept waarin de community een belangrijke rol speelt. De community is een groep medebewoners, buurtbewoners, kennissen en familie waarmee de mogelijkheid wordt geboden om zelfstandig te kunnen blijven wonen met op maat gemaakte optionele zorg. Een essentieel onderdeel is de hostess, welke de spil vormt binnen de community en op een actieve en prettige manier bewoners activeert om vitaal en betrokken te blijven. Samen met de hostess staat een op maat gemaakt digitaal platform centraal welke bewoners kunnen bedienen via hun eigen mobiele telefoon. Via het Mylivy platform kunnen bewoners eenvoudig ondersteuning krijgen voor een legio aan verschillende manieren om wonen, zorg en welzijn op maat te personaliseren.
Marian Euverman, oprichtster van Mylivy: ‘We kunnen weinig organiseren maar we doen veel met beeldbellen. We zitten met drie hostessen ook wekelijks in het gebouw en dan komen mensen vaak langs voor een kopje koffie en een praatje. Wel coronaproof, dus op afstand’. Ze maken gebruik van digitale middelen, zo hebben ze een keer samen online gekookt. Van tevoren zijn de ingrediënten langsgebracht. ‘Dat was een groot succes.’ Ook huismeester Terence is wekelijks aanwezig om bewoners thuis te laten voelen in LIFE en te helpen met kleine klusjes in huis. Hij helpt bewoners op weg wanneer zij hun sleutels kwijt zijn, meer willen weten over de mogelijkheden voor het afnemen van zorg of gewoon een praatje willen maken.
Meer informatie:
Reactie toevoegen