“Wanneer wordt ons complex een Thuisplusflat?”
In Rotterdam vullen Thuisplusflats het gat tussen volledig zelfstandig wonen en het verpleeghuis. Veel ouderen willen zo lang mogelijk thuis of in hun omgeving blijven wonen, ook als hun gezondheid afneemt. Voor ouderen die te zelfstandig zijn voor het verpleeghuis, maar wel behoefte hebben aan (de mogelijkheid tot) welzijn, zorg en ondersteuning in de nabijheid, is de Thuisplusflat ontwikkeld. Het doel? Dat ouderen zo lang en zo fijn mogelijk thuis kunnen blijven wonen.
Een Thuisplusflat?
Net als de rest van Nederland stijgt in Rotterdam het aantal ouderen. In 2035 is twintig procent van alle Rotterdammers ouder dan 65 jaar. Om de stad voor te bereiden op deze ontwikkeling is in 2018 het programma Rotterdam Ouder en Wijzer ontwikkeld. Een programma dat de gemeente samen met ouderen en bijna 100 organisaties in de stad heeft opgesteld. Daarbij is in 2020 ook een Langer Thuis Akkoord afgesloten. Het creëren van nieuwe woonzorgconcepten, is hierin opgenomen als één van de actielijnen en in dit kader zijn begin 2021 zes Thuisplusflat van start gegaan.
Maar wat is een Thuisplusflat? Een Thuisplusflat is een bestaand 55+-complex, waarin bewoners hun eigen (sociale huur-) appartement hebben. In het complex waren regelmatig tientallen zorgorganisaties met talloze medewerkers actief die voor verschillende bewoners een verschillend stukje zorg oppakten, denk bijvoorbeeld aan huishoudelijke hulp of begeleiding vanuit de Wmo en wijkverpleging vanuit de Zvw. Daarnaast speelde in deze complexen vaak een grote mate van eenzaamheid onder bewoners. Met de Thuisplusflat zet Rotterdam in op één hoofdaanbieder per complex. Een bewuste keuze met als doel de elementen wonen, welzijn, zorg en ondersteuning meer in samenhang met elkaar te brengen.
Vast team met bekende gezichten
In de Thuisplusflat levert één zorgorganisatie ondersteuning vanuit de drie zorgwetten (Wmo, Zvw en Wlz). De zorgaanbieder werkt hierbij met een vast team, waarbij korte lijnen zijn tussen onder meer de huishoudelijk medewerkers en de wijkverpleegkundige. De huishoudelijk medewerkers zijn de oren en ogen in de Thuisplusflat. Zij komen wekelijks bij een bewoner over de vloer en zij zijn het die vroeg zien dat een bewoner bijvoorbeeld steeds minder eet en afvalt of dat hij of zij vergeetachtiger wordt. Nu kan de medewerker hiermee snel terecht bij de wijkverpleegkundige, die in dat geval even een kijkje kan nemen.
Naast het vroegtijdig signaleren van een zorgvraag en de korte lijnen over de zorgwetten heen, kunnen huishoudelijk medewerkers ook doorverwijzen naar activiteiten die in het complex worden georganiseerd. Bijvoorbeeld door een inwoner die weinig sociale contacten heeft te wijzen op activiteit. Soms kan de medewerker zelfs de eerste keer samen met de bewoner gaan om de drempel te overbruggen.
Focus op welbevinden
De welzijnsactiviteiten zijn een belangrijk element van de Thuisplusflat en de zorgaanbieder krijgt ook extra gemeentelijke middelen om dit te organiseren. Deze activiteiten zijn enerzijds gericht op het creëren van ontmoeting en het tegengaan van eenzaamheid, en anderzijds op vitaliteit, preventie en in beweging blijven. Daarnaast worden bewoners aangemoedigd en ondersteund om vanuit hun eigen interesse activiteiten op te zetten en deze te begeleiden.
Tot slot is de directe samenwerking met de woningcorporatie een kernelement. Spelen er zaken rondom veiligheid in het complex, of zijn er andere zaken m.b.t. wonen, dan weet het Thuisplusflat-team de weg te vinden naar de woonconsulent of huismeester. Het is nu zelfs zo dat bewoners uit andere complexen de betrokken woningcorporaties benaderen met de vraag: ‘Wanneer wordt ons complex een Thuisplusflat?’.
Lunchlezing ZorgSaamWonen op 15 februari
Op 15 februari organiseert ZorgSaamWonen haar eerste lunchlezing van dit jaar. Tijdens deze lunchlezing zal Hanneke een korte toelichting geven over de Thuisplusflat. Meld je gratis aan voor de lunchlezing >>
Reactie toevoegen