‘Het gaat bij het thuisvoelen vaak om de kleine dingen’
Hetti Willemse verzorgt op 1 juni een lunchlezing over thuisvoelen. In dit artikel krijg je al kort een indruk over wat je kunt verwachten, over de ervaringen van Hetti en hoe het thuisvoelen volgens haar meer op de agenda zou moeten komen.
‘Het draait bij het thuisvoelen om het gewone leven’, stelt Hetti Willemse. Hetti is tien jaar geleden, samen met Tineke Klinkenberg, gestart met het onverwachts bezoeken van diverse woonlocaties in de ouderenzorg om zelf het thuisvoelen te ervaren. Inmiddels hebben ze meer dan 200 visites afgelegd.
Volgens Hetti gaat de balans tussen zorg en welbevinden teveel richting de zorg. ‘Er is interactie nodig tussen de gebouwde omgeving en mensen en wat dat met elkaar doet. Wat kun je doen om dat element aandacht en vorm te geven? In de huidige maatschappij wordt erg veel gedacht vanuit de gezondheidszorg. Wij, Hetti en Tineke, zoeken juist naar dingen die gefaciliteerd worden. Het is natuurlijk belangrijk dat wanneer mensen zorg nodig hebben, zij dit ook ontvangen. Maar waarom toch steeds die nadruk op het ‘zorgen’? Als je in een thuissituatie zit, is het zorgen voor of met elkaar niet je primaire relatie. Het gaat toch voornamelijk om de emotionele relatie, en niet om de functionele relatie. Dat is echt iets wat we in ons achterhoofd moeten houden als we het hebben over het thuis voelen.’
Er ontstaan nogal wat misverstanden over eenzaamheid, zo denkt Hetti. ‘Als je alleen bent, denken mensen al snel dat je ook eenzaam bent’, stelt ze. ‘Maar waarom, en is dat wel echt zo? Mensen krijgen tegenwoordig zóveel opgelegd. Daarom zou ik willen adviseren aan woonzorglocaties: maak de zorg dienstverlenend aan het thuisvoelen, aan het gewone leven. Creëer mooie manieren van bouwen.’
Op basis van de zorgvisites heeft Hetti een boekje gemaakt samen met medewerkers en (familie van) bewoners van woonzorglocaties, met daarin vijftien interviews. ‘Hieruit kwam onder meer naar voren dat er onmacht wordt ervaren bij familieleden van bewoners. Medewerkers zoeken natuurlijk zo goed als mogelijk naar wat kan en mag, maar dat is niet altijd even makkelijk. Mijn advies: doe het eens luchtig. Zo hebben wij op onze website een aantal luchtige, maar toch zeer belangrijke kernwaarden benoemd die essentieel zijn voor het thuisvoelen: een frisse neus kunnen halen, kunnen de ramen open, bewegingsvrijheid, lekker eten en drinken, een aangename dagindeling die bij je past, en goede op bewoners gerichte informatie, taalgebruik en bejegening. Het draait bij het eten en drinken niet alleen om het eten en drinken zelf, maar vooral ook om het proces en de gezelligheid eromheen’, aldus Hetti. ‘Het is ook een stukje gezelligheid en een prettige daginvulling.’
Tijdens haar zorgvisites is Hetti ook langs geweest in een woonzorgcentrum in Nijmegen, waar ze goede herinneringen aan heeft. ‘Het mooiste hier vond ik dat de daginvulling hier geen dagbesteding, maar hobbycentrum genoemd wordt. Zo had een amateurfotograaf hier zijn eigen doka. Wat hieruit ook bleek: kijken naar iets blijkt ook al ontspannend te kunnen werken.’ Tot slot is Hetti van mening dat het taalgebruik vaak te functioneel is aan de kant van de organisatie. ‘Dit mag best een beetje ‘normaler en menselijker’, zo stelt Hetti.
Meer over hoe je zelf kunt bijdragen om thuis voelen te realiseren, hoor je tijdens de lunchlezing op 1 juni. Gratis aanmelden >>
Reactie toevoegen