De community als oplossing voor senioren?
"Mylivy is meer dan een app waarmee bewoners van een complex met elkaar in contact kunnen komen, informatie kunnen uitwisselen en vragen kunnen stellen. Mylivy is een fysieke en digitale community", licht ze toe. Via de app bouwen bewoners samen aan zo’n community. Iedere bewoner heeft de beschikking over een geavanceerd digitaal portaal waarmee ze met anderen kunnen communiceren. "Het gaat erom dat wij erin geloven dat wanneer bewoners leuke dingen met elkaar doen en beleven ze elkaar ook weten te vinden voor hulp als dat nodig is. De basis is daarvoor al gelegd. Daarom is het bouwen en onderhouden van communities ook iets waar je vroeg meer moet beginnen voordat het echt nodig is", aldus Marian.
Win-win
Professionele hostessen spelen een grote rol bij Mylivy. Zij zorgen voor de verbinding en zijn vraagbaak. Ze zijn altijd oproepbaar. Bewoners die een vraag hebben kunnen bij hen terecht. Ook letten ze op of het goed gaat met de bewoners. Als iemand lang niet online is geweest of niet aan activiteiten meedoet, nemen ze een kijkje. Ze hebben nauwe banden met de zorgprofessionals en kunnen aan de bel trekken als zij denken dat er hulp nodig is. Marian: "De zorgmedewerkers schakelen ons ook vaak in. Zij hebben zelf weinig tijd dus vragen ze ons om polshoogte te nemen bij sommige bewoners.’ De hostessen hebben ook contact met de huisarts in het pand en vragen soms om anoniem advies. ‘We koppelen ook mensen aan elkaar. Beschouw ons als een dochter of zoon die meedenkt’, zegt Marian. ‘Nieuwe bewoners worden allemaal zo opgenomen in de bestaande clubjes en activiteiten die we al gebouwd hebben. De bewoner focust dus niet op wat hij of zij achterlaat maar op een nieuw leven naast de contacten die hij of zij al had. Het is een win-win-situatie."
Vertrouwensband
In ieder complex vindt wekelijks een koffie-uurtje plaats. Daar horen de hostessen alle ins and outs. Soms is er onderling gekonkel. "We proberen tussen bewoners te bemiddelen en issues op te lossen maar dat lukt niet altijd. Het is net een samenleving." De hostessen geven individuele aandacht aan de bewoners. "We weten wie er ziek is. En wie er ondersteuning nodig heeft. Als bijvoorbeeld een partner begint te dementeren dan denken we met hen mee. De bewoners kennen ons, wij kennen hen. Het is belangrijk een vertrouwensband op te bouwen. Dat is de reden waarom Mylivy werkt met langdurige contracten." Marian ziet dat nagenoeg alle bewoners meedoen aan Mylivy. "Sommige mensen maken bewust de keuze in dit complex te komen wonen omdat zij weten dat Mylivy er is." Vooral alleenstaanden hebben er behoefte aan.
Veertig vragen
Marian ziet de community als informeel netwerk om hulp te bieden als die nodig is en zij bouwt communities om mensen heen als ze (nog) geen zorg nodig hebben. "Op die manier bouw je een mooie levendige woonomgeving met actieve senioren die zo lang mogelijk fit en vitaal blijven. Zo stellen we zorg uit. Op het moment dat de zorg wel nodig is ligt er een heel sterk sociaal netwerk om de mensen heen." Iedere bewoner heeft een eigen profiel. De hostessen voeren met alle bewoners een gesprek. Ze stellen hen veertig vragen. Over hun hobby’s, over hun interesses. Als iemand verhuist naar een andere woning in dezelfde buurt dan blijft degene vaak betrokken. Zij krijgen een uitnodiging voor activiteiten.
Bereikbaar
Al in twee wooncomplexen is in een jaar tijd zo’n community opgebouwd, zoals in complex ‘Life’ in Amsterdam. In diverse andere complexen in Gouda, Apeldoorn en Heemstede is Marian momenteel bezig. Het betreft complexen waar bewoners vanaf ongeveer zestig jaar en ouder wonen. "Die bestaan uit ongeveer honderd personen. Dat is een mooie schaalgrootte, is onze ervaring", aldus Marian. Bewoners kunnen via de app lezen welke uitstapjes er zijn, welke activiteiten in de buurt plaatsvinden en welke activiteiten bewoners zelf organiseren. De hostessen die betrokken zijn bij het complex ondersteunen bewoners als zij zelf een activiteit willen starten, zoals een boekenclub of wandelgroepje. Soms beginnen de hostessen zelf een activiteit als zij merken dat er behoefte is. Dan starten ze een activiteit op en dragen het dan over aan bewoners die dat willen en kunnen. In ieder complex zijn vier hostessen aanwezig. Fysiek zijn ze er wekelijks en online zijn ze altijd bereikbaar. Ze wonen in de omgeving van het pand. Op die manier sluiten ze het beste aan bij de bewoners en weten zij alle leuke activiteiten en partners voor services te vinden in de omgeving.
Kennis delen
Marian wil graag haar ervaringen met Mylivy delen. "We hebben een methode ontwikkeld die werkt. Die kennis willen we graag delen. Het is zonde als anderen opnieuw het wiel moeten uitvinden." Zo zou ze graag zien dat corporaties in hun complexen met de app aan de slag gaan. Haar organisatie is te klein om dit allemaal op te pakken. "Dat is onze ambitie ook niet." Ze wil haar app, kennis en ervaring beschikbaar stellen, mensen opleiden in het systeem. "Er zijn zoveel initiatieven, iedereen ziet het informele netwerk als oplossing maar te weinig mensen weten dat er al een oplossing is die werkt." Volgens Marian past Mylivy in de beleidsplannen van het ministerie van VWS. "Ook in hun kersverse programma Wonen, Zorg en Ondersteuning worden communities ingezet als oplossing voor sociale redzaamheid. Het doel van het programma is: het vergroten van de zelf- en samenredzaamheid van ouderen; het krijgen en organiseren van ondersteuning en zorg op de juiste plek, en het inzetten van zorgverleners daar waar ze het hardst nodig zijn. Daar kunnen wij ons helemaal in vinden."
Pilots
Marian zou graag zien dat in de praktijk een aantal pilots worden gemonitord. "Deze commmunities zijn al gebouwd en wij lopen daar tegen de beperkingen van de zorg aan in het kader van privacy. Ga met veel partijen kijken waar we tegenaan lopen en bespreken hoe we die obstakels kunnen oplossen. Wij zijn de eerste die daar een bijdrage aan willen leveren. Geen Poolse landdag maar in pilots uitvinden hoe dit het best kan."
Reactie toevoegen