Bij ‘WijdeWijk’ draait alles om het creëren van een ‘woonkamer’-community waarin bewoners elkaar leren kennen en ondersteunen. “Met een laagdrempelige ontmoetingsplek, de inzet van hosts en een community-app, verbindt WijdeWijk bewoners en stimuleren we gemeenschapsvorming”, zegt initiatiefneemster Marian Euverman.
Ontmoeten in de woonkamer van de wijk
De oorsprong van WijdeWijk ligt in een persoonlijke ervaring. Marian Euverman merkte hoe belangrijk een ontmoetingspunt in de wijk kan zijn toen haar moeder, die Parkinson had, wel een oogje in het zeil van haar buren kon gebruiken. Het viel haar op, dat naarmate haar ouders ouder werden, ze minder contacten hadden dan daarvoor, terwijl dat juist toen heel belangrijk zou zijn geweest. Ze ontwikkelde daarom een on- en offline manier waarop bewoners in wijken of panden meer met elkaar gaan doen en zo meer voor elkaar over hebben. Dit voordat het echt nodig is om op elkaar terug te vallen in verband met kwetsbaarheid of ziekte. Zo ontstond WijdeWijk waar buurtbewoners samen kunnen komen en gemeenschappen kunnen opbloeien. Inmiddels groeit het initiatief en inspireert het wijken door het hele land.
Een voorbeeld: Schoterhof in Haarlem
Een van de succesvolle locaties van WijdeWijk bevindt zich in Haarlem. Het ontstond in samenwerking met zorgorganisatie Kennemerhart en woningcorporatie Woonzorg Nederland. In de ontmoetingsruimte van zorgcentrum Schoterhof kunnen ouderen uit de buurt iedere dinsdagochtend samenkomen voor koffie. De impact is duidelijk: er komen regelmatig zo’n vijftien senioren bijeen, opvallend vaak ook mannen. Daarnaast worden er activiteiten georganiseerd, zoals groepsuitjes naar het nabijgelegen Wed.
Sociale kaart
Een host ontvangt de ouderen, zorgt dat ze zich op hun gemak voelen en initiëren indien nodig een gesprek. “Het staat of valt met de hosts”, zegt Marian. Ze is al negen jaar bezig en weet intussen dat een succesfactor een goede host is. “Een goede host moet sociaalvaardig zijn, gevoel hebben voor wat senioren willen en ook goed luisteren naar hun wensen.” De host koppelt vervolgens mensen aan elkaar. En voert met iedere deelnemer een gesprek over hun leven, hobby’s en achtergrond. Zo krijgt de host een beeld van de oudere en kan hem of haar in contact brengen met gelijkgestemden of attenderen op een bepaalde activiteit.
Karlijn is één van de hosts. “Ik kom zelf uit Haarlem wat een groot voordeel is. Ik ken de sociale kaart goed en weet waar de senioren het over hebben.” Ze merkt dat de ouderen vanzelf met elkaar in gesprek gaan. “We zetten sjoelbakken neer omdat ik weet dat een aantal bezoekers dit leuk vindt.” Karlijn heeft in het begin flyers uitgedeeld en is de buurt ingegaan. “Toch werkt mond-tot-mond reclame het beste”, zegt ze. “En onlangs stond er een mooi artikel over onze activiteit ‘Soep op de stoep’ in het Haarlems Dagblad. Dat heeft ook geleid tot meer bezoekers.”
Geanimeerd gesprek
Een oudere heer haakt daar meteen op in. “Heeft u het artikel gelezen? Ik sta ook nog op de foto en word geciteerd. Ik heet trouwens Rob en ben 89 jaar.” Hij is al een aantal keer naar de koffieochtenden geweest. “Ik hoorde ervan toen ik hier naar de fysio ging. Ik ben maar eens gaan kijken en het bevalt me prima. Alles wordt minder als je ouder wordt, maar een koekje gaat er nog in.” Tegenover hem zit een bezoeker, Dirk genaamd. Hij vertelt dat hij 95 is, al dertig jaar met pensioen is en journalist is geweest. Rob herkent zijn naam, is verrast hem te ontmoeten en complimenteert hem uitgebreid en hartelijk met zijn mooie artikelen. “Die waren geweldig. Wat fantastisch dat ik u nou hier tegenkom.” Beide heren raken met elkaar in een geanimeerd gesprek. Karlijn: “Daar doen we het voor!”
Bouwen aan gemeenschappen
Senioren kunnen via een speciale app zien wat voor activiteiten er allemaal zijn. Zij kunnen zich via de app aanmelden, maar ook met elkaar communiceren. Marian is groot voorstander van digitalisering. “Het is laagdrempelig. En de host is zo altijd bereikbaar.” Volgens Marian maken relatief veel senioren gebruik van de app. “Vanuit WijdeWijk bouwen we bewust aan gemeenschappen. We ondersteunen senioren met het organiseren van activiteiten. We geven hen een zetje en dan pakken ze het verder zelf op. Wij werken hierin samen met de bewonersconsulent van corporatie Woonzorg Nederland, Annet ten Wolde. Wij zijn goed in bouwen, in het opzetten van communities, maar de bedoeling is dat de senioren na een bepaalde tijd zelf verder gaan.” De senioren worden daarna overigens niet aan hun lot overgelaten. Zij kunnen waar nodig en wenselijk terugvallen op steun van de bewonersconsulent van Woonzorg Nederland. Maar ook op de hulp van een zorg- of welzijnsorganisatie, afhankelijk van de lokale situatie.
Positief effect
Anne van Grinsven van corporatie Woonzorg Nederland staat pal achter het idee van WijdeWijk. Zij licht het toe: “Ontmoeting faciliteren is belangrijk voor Woonzorg Nederland. Veel huurders hechten aan ruimte om met anderen samen te komen. Uit onderzoek weten we dat dit een positief effect heeft op samen activiteiten ondernemen en op het naar elkaar omzien.” WijdeWijk werkt samen met andere organisaties. “Wij zijn als corporatie onderdeel van de wijk en net als iedere andere maatschappelijke organisatie dragen wij een steentje bij.” Per locatie kijkt Woonzorg Nederland wat de rol van hun locatie in de wijk is en als die groot is of kan zijn, met welke partijen samenwerking voor de hand ligt. Dat zijn sowieso lokale partijen en soms, zoals in dit geval, is dat een partij als WijdeWijk.
Samen maken wij de buurt
WijdeWijk groeit snel, met locaties in onder andere Winschoten, Nijkerk en Vlaardingen. Marian werkt ook samen met partners zoals Zilveren Kruis om de effecten van WijdeWijk te meten. De eerste resultaten worden in 2025 verwacht. Met WijdeWijk werken woningcorporaties, zorgorganisaties en gemeenten samen aan leefbare wijken waar iedereen zich thuis voelt. Dit initiatief biedt een oplossing voor grote maatschappelijke uitdagingen en laat zien hoe verbinding en gemeenschapszin het verschil kunnen maken.
Reactie toevoegen