Nederlander praat niet graag over toekomst ouderenzorg
Bijna de helft van de Nederlanders zwijgt over de organisatie van de zorg voor de zogeheten 'oude dag'. Wel denkt een derde van de personen die daar niet over praat er wel veel over na. Voor goede zorg voor ouderen wordt vooral vertrouwd op zorgorganisaties, de overheid en zorgverzekeraars. Dit blijkt uit publieksonderzoek dat ActiZ liet uitvoeren door campagnebureau BKB.
De maatschappelijke verwachtingen over de oude dag moeten worden bijgesteld, vindt ActiZ. Daarbij is meer aandacht nodig voor de rol van mantelzorgers en zullen jong en oud nadrukkelijker met elkaar in gesprek moeten om tot nieuwe oplossingen te komen.
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders hoge normen neerleggen voor de toekomst. Keuzevrijheid in de zorg wordt door weinig respondenten als belangrijk gezien (tussen de 25 en 29 %). Wel willen de respondenten overwegend graag de regie houden bij het eigen levenseinde (81%) en vindt men de kwaliteit van leven belangrijker dan zo lang mogelijk leven (83%). Tot slot ziet men bij voorkeur dat de zorg voor ouderen zoveel mogelijk gestalte krijgt binnen de eigen buurt (83%).
Conny Helder, bestuurslid ActiZ, licht de resultaten van het onderzoek kort toe: "De toekomst van de zorg voor ouderen wordt door Nederlanders nog niet gevoeld als een maatschappelijk vraagstuk waarbij men zelf een onderdeel van de oplossing moet zijn, blijkt uit het onderzoek. Praten blijkt moeilijker dan nadenken en men heeft nog weinig geregeld. We hebben als samenleving realistische verwachtingen nodig over de zorg voor ouderen. Dat lukt alleen als we de heersende aannames over zorg voor ouderen in kaart brengen en ter discussie stellen."
Het huidige niveau van zorg wordt gezien als een verworvenheid, zo blijkt uit het onderzoek. Men is amper bereid genoegen te nemen met een versobering van de zorg voor ouderen. Wel is vanuit de samenleving bereidheid om zelf meer te doen voor de zorg voor ouderen.
Het onderzoek fungeert als aftrap van de publieksaanpak 'Over Morgen' van ActiZ, een multimediale aanpak bestaande uit een website, talkshows, opiniestukken en een rondreizend bankje waarop Nederlanders met elkaar in gesprek gaan over hun verwachtingen over hun eigen oude dag en die van mensen om hen heen, om zo tot oplossingsrichtingen te komen.
Bron: ActiZ
Reactie toevoegen