Het Logeerhuis De Opstap is een burgerinitiatief in Groningen, opgericht in 2017. Sinds vorig jaar is het Logeerhuis overgenomen door Stichting Waardig Wonen, nadat het oude Logeerhuis kampte met een tekort aan vrijwilligers. Het toenmalige bestuur besloot ermee te stoppen. Dat konden Eelke Wiersma en Roelof Otten van Stichting Waardig Wonen niet laten gebeuren. Ze spraken met het voormalige bestuur en besloten in goed overleg om onder de vlag van Waardig Wonen het Logeerhuis voort te zetten.
De Opstap, onmisbare logeervoorziening in Groningen
Beide organisaties kenden elkaar al goed: ze zijn buren van elkaar en beide woningen zijn met elkaar verbonden via een tussendeur. Het Logeerhuis is gevestigd in een wooncomplex van corporatie Lefier. Eelke: “Bij Stichting Waardig Wonen wonen vijf mensen met dementie. Er is 24 uurszorg aanwezig, zeven dagen per week. Samenwerking met de buren lag dus voor de hand.”
Thuisgevoel
Het Logeerhuis is bedoeld voor iedereen waarbij sprake is van mogelijke overbelasting van mantelzorgers. Ook zijn mensen welkom die uit het ziekenhuis komen en onvoldoende kunnen terugvallen op hun netwerk. “We bieden geen crisisopvang en we zijn geen revalidatiecentrum”, legt Eelke uit. “Het gaat echt om respijtzorg, zowel direct vanuit de thuissituatie als ook na een operatie in een ziekenhuis waarbij mensen niet in aanmerking komen voor revalidatie of herstel in een verpleeghuis.” Er kunnen maximaal vijf gasten verblijven. “Alle gasten komen uit de gemeente Groningen”, zegt Roelof. Gasten kunnen enkele dagen, tot drie weken verblijven, met de mogelijkheid van verlenging. Het is de bedoeling om gasten een thuisgevoel te geven. Eelke: “We willen dat ze alles doen wat ze thuis ook graag doen. Als er zorg nodig is bij het dagelijks leven zoals douchen en medicatiebegeleiding, dan komt de thuiszorg mee.”
Achterwacht
Inmiddels heeft het Logeerhuis zo’n 22 vrijwilligers. “We streven naar 30 vrijwilligers”, zegt Roelof. “Dat is een mooi aantal.” Vrijwilligers helpen met activiteiten zoals boodschappen doen, tv kijken, wandelen en spelletjes doen. Ze houden de kamers schoon en verzorgen de maaltijden. Ze verrichten daarentegen geen medische handelingen. Voorheen was er ook een vrijwilliger aanwezig tijdens de nachten. Eelke: “We zijn nu begonnen zonder slaapwacht, maar voor hun gevoel van veiligheid krijgen de gasten een nachtbel waarmee zij medewerkers van Waardig Wonen uit de naastgelegen woning kunnen oproepen. Als blijkt dat het toch verstandig is, stellen we opnieuw een slaapwacht in.”
Vrijwilligers komen twee keer per jaar samen om ervaringen uit te wisselen. Ook is er een app waarmee ze niet alleen onderling contact houden maar ook vragen kunnen stellen. “Dat kunnen allerhande vragen zijn, zoals: wie kan een dienst met mij ruilen of waar is de stamper van de boerenkool gebleven?”, vertelt Roelof.
Aanhoren en aanvoelen
Zowel het wijkteam, de thuiszorg, de huisarts en het Steunpunt Mantelzorg verwijzen mantelzorgers naar het Logeerhuis. Maar mensen kunnen zichzelf ook aanmelden. Je kunt er zonder Wmo-indicatie terecht. “Een goede intake is wel essentieel”, zo benadrukt Roelof.
Coördinator Aafke Ostijen vormt samen met twee vrijwilligers het ontvangstcomité voor nieuwe gasten. Zij voeren het kennismakingsgesprek uit. “Het is belangrijk dat vrijwilligers de gasten vooraf aanhoren én aanvoelen”, zegt Roelof. “We vragen mensen altijd naar een alternatief plan voor het geval zij toch niet bij ons terecht kunnen omdat er geen plek is of omdat de vraag niet past bij ons aanbod.” Gasten betalen een eigen bijdrage van € 15,- per etmaal voor eten en drinken. Als zij dit niet kunnen betalen, wordt er gezamenlijk naar een oplossing gezocht.
Overbelasting voorkomen
Gasten bepalen zelf hoe laat ze opstaan en hoe ze hun dag inrichten. Er zijn geen verplichtingen. Iedereen heeft immers een eigen ritme en eigen activiteiten. Natuurlijk ondernemen de gasten ook dingen samen. “We horen van de gasten terug dat ze zich hier echt thuis voelen”, zegt Roelof. “Ze waarderen de gemoedelijke, fijne sfeer. En dat is precies onze bedoeling. We bieden mensen een prettig tijdelijk verblijf en de mantelzorger kan ‘even op adem komen’. Dat is heel belangrijk, want zo voorkom je overbelasting van mantelzorgers.” Eelke en Roelof zijn ervan overtuigd dat deze voorziening juist in deze tijd onmisbaar is. Eelke: “Steeds meer mensen wonen langer thuis en er zijn minder mantelzorgers beschikbaar. Logeerhuizen zijn daarom hard nodig.”
Reactie toevoegen