Gastblog geschreven door: Wim G. Kromwijk
Te vaak wordt zorg geleverd zonder het netwerk van de klant erbij te betrekken. En dat is op zich geen verwijt want de klant heeft vaak zijn eigen netwerk niet goed op orde. Eenzaamheid is vaak de oorzaak. Ook gebrek aan kennis en ondersteuning om een netwerk op te bouwen. En niet ingebed zijn in een ZorgSameBuurt, simpel omdat de buurt (nog) niet zorgzaam is.Professionele zorgaanbieders zijn druk met het efficiënt organiseren van hun eigen bedrijfsvoering, coachen van overbelaste medewerkers en aantrekken van personeel dat steeds schaarser wordt en ook steeds duurder (doordat velen gaan werken als ZZP-er om een betere vergoeding te krijgen). Ook druk met het binnenhalen van subsidies voor de verkeerde innovaties. Innovaties die te los staan van Community-Care (buurtzorg).
Uitstel
Senioren stellen het organiseren van een zorgzaam netwerk veel te lang uit, soms omdat ze te trots zijn om na te denken over ouder worden. En dan overkomt het hen van de ene op de andere dag. Een ongelukkige val, een onverwacht hartfalen of “wittestofziekte” in de hersenen. We zien het bij anderen gebeuren. En voor een deel laten we het gebeuren in de veronderstelling dat het allemaal wel goed opgevangen wordt. Veel wordt ook opgevangen. Maar helaas opgevangen buiten een zorgzaam netwerk. Dat geeft dan weer extra eenzaamheid.
Levensloopbestendig wonen
Wat senioren al wel doen is onderzoeken hoe hun woning meer levensloop bestendig gemaakt kan worden. Soms lukt dat in de eigen woning. Soms lukt het om door te stromen naar een woning die al levensloopbestendig is gebouwd. Soms is het een woning in een project Wederkerig Wonen. Ook de stap naar deelname aan een Cirkelgroep kan veel bijdragen aan Langer Comfortabel Wonen.
ZorgSameBuurt
Actief deelnemen aan een ZorgSameBuurt is voor veel senioren nog een brug te ver. Wie zelf nog vitaal is kijkt graag naar de “leuke” kant van het leven. Kaarten, bingo, fietsen, sporten, vakantie en kleinkinderen.
Aandacht voor een buurtbewoner is vaak de brug te ver; boodschappen voor een andere doen (desnoods digitaal), tafeltje dekje (desnoods digitaal), kleine klusjes, ondersteunen bij de aanschaf van sociale personenalarmering, ondersteunen bij beeldbellen en domotica, wandelen met iemand in een rolstoel, vrijwilliger zijn in een kleinschalige woonzorgvoorziening in de buurt, ondersteunen bij gebruik van een tablet met daarop zorgcommunicatie en digi-zorg.
Community-Care
Met zoveel jonge vitale senioren als er tegenwoordig zijn, zou het eenvoudig moeten zijn te bouwen aan zorgzame buurten. En vanuit die situatie zouden professionele zorgaanbieders zich dan meer kunnen richten op goede Community-Care. Dat maakt ze niet alleen efficiënter maar ook veel effectiever. En dat zal nodig zijn om de zorg ook in de toekomst betaalbaar te houden. Starten van Community-Care hoort bij de taken van het
Welzijnswerk
Professionele zorgaanbieders hebben eigenlijk een ondersteunende rol. Het zijn van een ZorgSameBuurt is aan de buurtbewoners samen! ZorgSaamWonen beschrijft regelmatig mooie buurten die goed op weg zijn naar Community-Care. LaCoTA benoemt inmiddels meer dan 25 aspecten van Community-Care. Er blijken op het gebied van samenwerking met zorgaanbieders nog heel wat innovaties mogelijk. En buurten kunnen daarbij nog veel van elkaar leren.
Reactie toevoegen