Woon- en behandelcentrum Nolenshaghe
Mgr Nolenslaan 22
2555 XZ Den Haag
Tel.: 070-4470100
www.saffierresidentie.nl
info@saffierresidentie.nl
Spiksplinternieuw gebouw in een gedateerd jasje
Teveel gedacht vanuit de architectuur en te weinig vanuit de bewoners
Elke bewoner een eigen betrekkelijk kleine kamer
Elke week uit wandelen zit er niet in, dus breng naasten op die gedachte.
Ruim plein met restaurant/brasserie waar aan tafel bediend wordt
Maaltijden bewoners op de langdurige woongroepen uit productiekeuken.
Goeie soep en slechte koffie
Wees stimulerend naar bewoners op het gebied van ICT
De website is nietszeggend
Nolenshaeghe is bezocht december 2013
Somatisch verpleeghuis
Het spiksplinternieuwe huis dat in januari 2013 zijn deuren heeft geopend maakt deel uit van de Saffier De Residentiegroep. Nolenshaghe is een somatisch verpleeghuis waar mensen langdurig kunnen wonen of kunnen revalideren. Het huis biedt op twee etages plaats aan mensen met niet aangeboren hersenletsel en het kent een afdeling palliatieve zorg op de eerste etage.
Teveel gedacht vanuit de architectuur en te weinig vanuit de bewoners
Als we het huis tegemoet rijden, valt ons direct de strenge, afstandelijke architectuur op. De architect is er kennelijk niet op gewezen, hoe prettig het is dat je als bewoner op één van de 5 woonetages bij aangenaam weer lekker op je balkon kunt zitten of even een frisse neus haalt. Voor de smalle ramen zit tot op stahoogte een hekwerk, wat de bewoners ervoor moet behoeden uit het raam te vallen en tegelijkertijd de contact mogelijkheden met de straat beperkt.
Achter het huis wordt de tuin afgeschermd door een hoog traliehekwerk dat ook al geen vriendelijke indruk maakt. Jammer want zo oogt het huis als een streng bastion. De kopse kanten zijn gesloten en hebben geen uitzicht. Terwijl Nolenshaghe wordt omgeven door sportvelden, lijkt de architect er een eer in te hebben gelegd om het zicht erop en het geluid ervan voor de bewoners onmogelijk te maken. Juist het gebeuren op die sportvelden zou een aangename afleiding kunnen zijn.
Elke bewoner een eigen betrekkelijk kleine kamer
Fijn is dat alle bewoners over een eigen kamer beschikken met eigen sanitair. De kamers zijn betrekkelijk klein en hebben een oppervlak inclusief sanitair van 17 m2. Op elke kamer zit een vaste telefoon en TV-aansluiting. Gebruik van het internet en WIFI is op de kamers mogelijk. Dat is een aantrekkelijk pluspunt. TIP VAN HET HUIS In overleg kunnen er ook wat persoonlijke spullen op de kamers worden geplaatst. Daarbij lijkt het ons dan wel woekeren op de m2, gezien het feit dat veel bewoners rolstoel gebonden zijn. Echt je eigen woonruimte ervan maken is er dan niet bij. En dat is toch wel een minpunt, zeker als je bedenkt dat in een somatisch verpleeghuis een deel van de bewoners nog betrekkelijk jong is, als men hier z’n intrek neemt.
Elke week uit wandelen zit er niet in, dus breng naasten op die gedachte.
Op alle etages beschikken de bewoners per groep van 7 of 8 over een gemeenschappelijke woonruimte/woonkeuken. Voor de vier hoogste etages zijn er twee activiteitenruimtes (het Kompas op de derde etage en de Burcht op de vierde etage). De activiteiten vinden de bewoners in het blad ’t Hagenaertje dat maandelijks wordt uitgegeven. Voor niet aan de afdeling gebonden activiteiten wordt een deel van het restaurant gebruikt en een activiteit als koersbal vindt plaats in de fysiotherapieruimte. Er is een wandelclub, waarvoor de animo groter is dan het aantal vrijwilligers dat daarvoor beschikbaar is. Wekelijks op pad te gaan met een vrijwilliger zit er dan ook niet in. Dat maakt het des temeer noodzakelijk om bezoek er op te wijzen, hoe prettig bewoners het vinden als ook zij met hun naasten regelmatig aan de wandel gaan. TIP van Zorgvisite. Bezoek is maar al te vaak geneigd op de gat te gaan zitten in plaats van in de benen te komen, met name omdat men gewoonweg niet op de gedachte komt of ertoe gestimuleerd wordt.
Ruim plein met restaurant/brasserie waar aan tafel bediend wordt
We moeten even zoeken naar de ingang, die inpandig nogal verscholen ligt.Aan weerszijden staan buiten ijzeren, hufterproof zitjes voor de rokers. Het maakt de entree er niet gezelliger op.
Binnen komen we aan op een groot plein met receptie, zitje, tijdschriften en een boekenkast. Een internetcafé hebben wij er niet kunnen vinden. Bij de receptie zijn kaarten, sieraden en plantjes verkrijgbaar. Het plein dat ook die naam draagt, loopt over in een groot mooi restaurant/annex brasserie met de winkel ernaast. Het personeel kan zo zowel de bezoekers van het restaurant als van de winkel te woord staan. Het restaurant kent ruime openingstijden: van ‘s morgens 10.00 uur tot ’s avonds 19.30 uur. Zo lang is ook de receptie open, terwijl men daar eerder begint. Hier is goed over nagedacht! Wel vinden wij grote delen van de restaurantruimte, vooral achter vrij donker en ook de buitenverbindingen met de tuin vrij beperkt. Wij worden in het restaurant keurig bediend aan een van de tafels, waarop het menu te vinden is en servetjes klaar liggen. Het meubilair oogt en zit prettig.
Maaltijden bewoners op de langdurige woongroepen uit productiekeuken.
De revalidatiebewoners ontvangen in het restaurant hun maaltijd, terwijl alle andere bewoners hun maaltijden op de afdelingen geserveerd krijgen. Veel van wat het restaurant te bieden heeft wordt in de keuken van het huis klaargemaakt, terwijl het eten op de afdelingen uit een productiekeuken komt.Waarom? zo vragen wij ons af. Vers klaargemaakt eten is toch altijd te prefereren. Je zou zelfs de bewoners erbij kunnen betrekken. In een hoek bij het restaurant bevinden zich de liften. Er is een brede en een smalle lift, die door de situering aan een soort doodlopende binnenhal niet altijd voor rolstoelers even makkelijk toegankelijk zijn. We zien het tijdens ons bezoek een aantal keren en het lijkt ons een tekentafelfout.
Goeie soep en slechte koffie
De soep die ons wordt aangereikt, waarbij we een keuze hebben uit wortelsoep of champignonsoep smaakt prima. De koffie daarentegen, waarvoor wij per kop 1 euro 85 betalen komt uit een Nescafémachine en is aan ons niet besteed. Waarom is dat Hollandse bakkie leut zo vaak niet te drinken? En waarom altijd die voorkeuze machines? Zet gewoon een pot filterkoffie, zo gedaan en tenzij deze niet te lang staat, gewoon lekker.Over het schenken van alcohol doen ze in Nolenshaeghe niet pietluttig. Zo aan het begin van de middag zitten verschillende bewoners met hun bezoek aan de wijn, een biertje of een lekkere borrel.Via het restaurant kom je op een binnenplein met zitjes. Het is nu vrij koud om er neer te strijken. Fleece dekentjes op de stoelen bij een wat betere temperatuur zouden een welkome aanvulling kunnen bieden, mensen op het idee brengen van naar buiten te gaan en eerder van de buitenruimte gebruik gaan maken. Overigens is er meer te maken van de beschikbare buitenruimte, zowel binnen als buiten de hekken op het gebied van “rolstoel” sport en spel. We prijzen natuurlijk de kas die we zien staan en de bakken waarvan we ons vorstellen dat daar allerlei groenten en kruiden in worden verbouwd die vervolgens in de keuken tot heerlijke gerechten worden bereid.
Wees stimulerend naar bewoners op het gebied van ICT
We raken aan de praat met een bewoner, die nou niet zo te spreken is over het activiteitenaanbod. Dat kan natuurlijk altijd. Hij is een midden zestiger, die al langer invalide is. Hij heeft altijd een goede baan gehad en heeft het lang thuis kunnen redden. Meneer kan niet lopen (zit in een rolstoel) en ook een van zijn armen laat het afweten. Wij raken met hem aan de praat over de mogelijkheden die een Ipad hem zou kunnen bieden. Dan kan hij op zijn eigen tijd naar films of programma’s op uitzending gemist kijken, mailen faceboeken en what so ever. De wereld ligt ermee aan je voeten! Dame He toont hem de mogelijkheden, nadat ze haar eigen Ipad uit de auto is gaan halen en zoekt wat adressen voor hem op, waar hij zo’n Ipad in de buurt zou kunnen aanschaffen. Iemand van de technische dienst die ons passeert en die we aanschieten heeft het er niet zo op. Volgens hem wordt mensen vaak het duurste van het duurste aangesmeerd als zij een medewerker van een computerbedrijf laten komen en wie gaat meneer leren met zo’n ding om te gaan. Aan zo’n houding hebben wij een broertje dood. Wij zijn van de oplossingen, in plaats van in mitsen en maren te vervallen. Waarom niet met bv twee gerenommeerde elektronica zaken in Den Haag een relatie aan gaan? Hen bekend maken met de beperkingen van de doelgroep en met hen afspraken maken die te vertrouwen zijn? Vraag ze net als de kledingbedrijven die regelmatig modeshows houden in woonzorgcentra en er kleding verkopen, om een paar keer per jaar een demonstratie te verzorgen met betrekking tot het gebruik van tablet en Ipad. TIP VAN ZORGVISITE. Als je de familie van de bewoners er bij uitnodigt, kunnen die ook weten dat het vertrouwd is. En zoek contact met de vrijwilligerscentrale in Den Haag of zij vrijwilligers voor het verder helpen met Ipad zaken kunnen regelen. Of zoek het contact met de naast Nolenshaeghe gelegen school. Daar zijn vast whizzkids genoeg.
De website is nietszeggend
De informatie over Nolenshaeghe op de website van Saffier De Residentiegroep is erg summier.We vinden er geen fotoreportage van het huis, noch een video met een rondwandeling door het gebouw. Het ontbreekt ook aan een plattegrond van het huis en de etages en van de kamers en de vaste objecten, zoals een kast die er in staan. Er staat geen activiteiten overzicht op de website aangegeven en ook de menu’s van de week ontbreken. Het huis is nog nieuw, maar zou erbij gebaat zijn als de website wordt beetgepakt om toekomstige bewoners van Nolenshaeghe en hun naasten beter te informeren over wat men er allemaal kan verwachten.
Kortom: NolensHaeghe heeft als nieuw huis z’n pluspunten met z’n ruime goed ingerichte benedenruimte. De architect heeft zich echter te veel (kunnen) laten leiden door z’n eigen ideeën, heeft ons inziens zich te weinig verplaatst in de behoeften van de cliënten en is te weinig doordrongen geweest van het feit, hoe belangrijk buitenlucht en je vrij kunnen bewegen voor somatische bewoners is. Voor hen is het belangrijk (voor wie dat wenst) over een appartement te kunnen beschikken dat men naar eigen smaak als een fijn eigen thuis kan inrichtten, wetend dat hulp, sociaal contact en bescherming zo nodig in de buurt is.
Zorgkaart Nederland: geen resultaten
Gastvrijheid met sterren: geen resultaten voor Nolenshaeghe
Copyright Dames THe, Tineke van den Klinkenberg/Hetti Willemse
Reactie toevoegen