Verpleeghuis Magnushof
Wil en kansen. Het komt aan op de uitvoering.
Verpleeghuis Magnushof
Jacob Ruysdaellaan 30
1741KW Schagen
tel.: 0224-211111
Onderdeel van Woonzorggroep Samen
Email: klantenservice@woonzorggroepsamen.nl
www.woonzorggroepsamen.nl
- De weg er naar toe bezorgt de TomTom zelfs een probleem
- Bestrating voor de toegang is bijzonder mooi
- Magnushof bedient de hele regio
- Altijd eerst in een tweepersoonskamer
- Verbind het wonen met de buitenruimte. Mogelijkheden te over
- Amper win-win naschoolse opvang en zorginstelling
- Hartelijke ontvangst, maar geen mee te geven informatiefolder
- Een smaakvolle aardappel van N-H teelt uit eigen keuken
- Waarom een afzonderlijk personeelsrestaurant?
- Eigen buitenruimte bewoners is stiefkindje
- Richt de ‘omloopgangen’ in als straatjes
- De website kan aan informatieve waarde winnen
- Met creativiteit valt aan thuisigheid te winnen
De weg er naar toe bezorgt de TomTom zelfs een probleem
De route naar verpleeghuis Magnushof, blijkt zelfs voor onze TomTom niet eenvoudig. We hebben het gevoel een beetje rond te dwalen. Pas bij de laatst te nemen bocht verwijst een bordje ons naar het immense gebouw, dat wordt voorafgegaan door een parkeerterrein, waar meerdere voetbalvelden in passen. Het enorme parkeerterrein bevindt zich zijdelings voor het gebouw, zodat het de toegang zelf niet blokkeert.
Bestrating voor de toegang is bijzonder mooi
Over de buitenruimte van de entree is nagedacht. De bestrating
is in één woord prachtig met een goed onderhouden bloemen- en plantenperk in het midden. Links van de entree bevindt zich een groot terras,
waarvan de stoelen, behoudens een paar omgewaaide -de Noord-Hollandse wind waait hier straf-, netjes om de tafel staan. Het terras sluit aan op restaurant.
Magnushof bedient de hele regio
Verpleeghuis Magnushof biedt plaats aan 60 bewoners met een somatische aandoening, 120 bewoners met een psychogeriatrische aandoening en aan 40 cliënten met een ziekenhuisverplaatste revalidatiezorg. Daarnaast zijn er 30 plaatsen voor cliënten op de somatische en psychogeriatrische dagbehandeling. Het huis biedt ook poliklinische behandeling. De psychogeriatrische afdelingen/woongroepen werken met leefstijlen, waarbij bewoners met een vergelijkbare achtergrond bij elkaar worden gebracht. Ook houdt men bij plaatsing rekening met in hoeverre de cliënt nog aanspreekbaar is en zich bewust is van dingen.
Altijd eerst in een tweepersoonskamer
Kom je in het huis wonen, dan deel je eerst je slaapkamer met een andere bewoner. Zodra er een eenpersoons slaapkamer leeg komt, verhuis je daar naartoe. Wij vinden het nogal omslachtig en zuinig, en niet in het belang van de bewoner en zijn of haar naasten. Het maakt het ook minder eenvoudig je eigen kamer, die bovendien betrekkelijk klein is, direct naar eigen persoonlijke voorkeur in te richten.
Verbind het wonen met de buitenruimte. Mogelijkheden te over
We maken traditiegetrouw onze ronde om het huis heen. De immense ruimte aan de buitenzijde van het gebouw bestaat uit een goed onderhouden glooiend grasperk, waar nu de narcissen bloeien. Dit grasperk is echter voor bewoners niet bruikbaar. Al helemaal niet zonder begeleiding. De schoentjes van Dame He, die gekleed is op het lenteweer dat net deze dag Amsterdam aandoet, zijn er zeker niet geschikt voor.
Er zijn geen lekkere plekjes om te zitten, nergens beschermde ruimte, sport- en spel mogelijkheden of een goed wandelpad voor mensen die slecht ter been zijn of afhankelijk van rollend materieel. De bewoners op de begane grond moeten het doen met minuscule halve maan tuintjes met de groene vlakte aan hun voeten.
Amper win-win naschoolse opvang en zorginstelling
Er wordt geen contact gemaakt met het er tegenover liggende buurtje. Verderop -uit het zicht van het huis- ligt een parkje/weide waar schapen grazen naast een lagere school. We gunnen het de Magnushofbewoners zo dat op hun grasveld ook dieren staan, zodat ze iets te kijken hebben.
Voor tussen- en naschoolse opvang maken de kinderen gebruik van de peuter- en kinderopvang die aan de Magnushof gebouwd is. Als een groep kinderen onder begeleiding de weg oversteekt, vragen we één van de begeleidsters of er contact is met de bewoners van de Magnushof.
Ze vertelt ons dat er zo nu en dan gezamenlijke activiteiten zijn, maar het gaat niet zo ver dat de opvang ook gebruik maakt van het restaurant. Dat is naar onze mening een gemiste kans, waarbij het mes aan twee kanten kan snijden. Kinderen die gezelligheid en reuring brengen voor de bewoners van de Magnushof en een beter en levendiger gebruik van het eigen restaurant. TIP Ruimte genoeg, zoals we later ontdekken. De medewerksters van de opvang beschikken over een sleutel van de deur die vanuit hun gebouw toegang geeft tot de Magnushof. Maar verder is er binnen noch buiten een logisch contact- of natuurlijk ontmoetingsmoment. Sterker nog, de speelplaats van de opvang is helemaal afgekeerd van de Magnushof en niet te zien. We bevelen de Magnushof van harte aan een visie op het verbinden van jong en oud te ontwikkelen en uit te voeren. TIP
Hartelijke ontvangst, maar geen mee te geven informatiefolder
Via de hal kom je in een grote ruimte, waar je de receptie, de klantenservice, een goed gesorteerde winkel met veel aardige cadeaus, een lekker zitje en een koffiecorner met een rijk assortiment gekoeld gebak aantreft. Het gebak is een beetje te koel, zoals we later al snoepend merken, terwijl de erbij geserveerde automatenkoffie echt beter moet! Koffie, gebak en snacks kunnen ‘s zomers ook op het terras genuttigd worden. De toegangsruimte loopt door in de koffiecorner en het restaurant, dat tevens als theaterzaal kan dienen.
We worden hartelijk en gastvrij te woord gestaan door de mevrouw van de klantenservice en mogen de publieke ruimten van het huis rustig gaan bekijken. Een specifieke folder van de Magnushof kan ze ons niet geven, omdat die nog in de maak is. Een beetje vreemd vinden we dat, want het huis staat er al 17 jaar en is nog niet zo lang geleden gerenoveerd. Ze laat ons zien hoe we onze weg door het huis kunnen vinden.
Een smaakvolle aardappel van N-H teelt uit eigen keuken
We hebben trek na de lange rit en besluiten eerst maar eens even een hapje te eten, waarvoor we ons settelen in het restaurant. Van half twaalf tot half twee kan men hier terecht voor een warme maaltijd. Het kost ons geen moeite een tafeltje uit te zoeken, want we blijken om 13.00 uur op de huiskat na, de enige gasten te zijn. Des te belangrijker om creatieve nieuwe verbindingen aan te gaan, want anders kun je het ons inziens allemaal niet exploiteren. TIP Een andere TIP die we meegeven is om de schuifdeuren dicht te doen, waardoor de grote ruimte een intiemer karakter krijgt.
Het menu bestaat vandaag uit aardappelen, spinazie met een ei en een saucijs. Het eten wordt dagelijks vers klaargemaakt in de eigen keuken en smaakt prima. We genieten van de aardappel van Noord-Hollandse teelt.
Van deze maaltijdfaciliteit wordt dagelijks gebruik gemaakt door een aantal omwonenden, vooral alleenstaanden, zo wordt ons verteld. We zien een oudere man, die zijn lege bordje in een plastic zak terug komt brengen. Kennelijk mag je je maaltijd ook mee naar huis nemen.
Waarom een afzonderlijk personeelsrestaurant?
De meeste maaltijden worden op de woongroepen geserveerd. Bewoners maken voor de middagmaaltijd dus weinig gebruik van het restaurant, net zo min als de medewerkers die over een eigen kantine blijken te beschikken. En over een enorm dakterras! Waarom eten de medewerkers niet in het gewone restaurant? Echt niet meer van deze tijd waarin je toch alles op alles zet om een restaurantfunctie overeind te houden. In het gewone restaurant staat een grote vleugel en is een leestafel.
Een beetje meer gezelligheid valt gauw te regelen, door er een kinderhoek te maken, er lekkere banken neer te zetten, waarin het goed loungen is en we missen een televisie. Het winkeltje wordt bediend door de receptioniste of het personeel van de koffiecorner. We rekenen 16 euro af voor onze maaltijden, inclusief koffie en de tompouce die we gezusterlijk hebben gedeeld.
Eigen buitenruimte bewoners is stiefkindje
Door de lange gangen lopend, die je overigens alleen via een code weer kunt verlaten, ontdekken we al snel dat de bewegwijzering naar de in het huis aanwezige voorzieningen veel beter kan. Zo ontdekken we de soosruimte en een bibliotheek met verhalentafel als we er met onze neus al bovenop staan.
Wel is goed aangegeven waar de verschillende woongroepen zich bevinden.
In de gangen staan fleurige banken die uitzicht bieden op de inpandige kijktuinen en op een grote gebruikstuin, waarin tuinmannen aan het werk zijn. Omdat de bewoners zich allen op de bovenetages bevinden, terwijl de kantoren en de voorzieningen op de begane grond gevestigd zijn, heeft geen van de bewoners een eigen buitentuintje. Eigen buitenruimte is sowieso al het stiefkindje van het gebouw, omdat bij de kamers van de bewoners balkons ontbreken. We troffen aan de buitenzijde alleen enkele kleine balkons bij woongroepkamers.
De vogeltjes bleken er welkom in vogelhuisjes en met opgehangen pindastrengen. Achterin het gebouw zit de repareerplaats weggedrukt. Er is een ruime rookkamer met veel lichtinval en met uitzicht op de grote gebruikstuin, waarin aandacht voor kleur en reuk en met fraaie beeldjes, zoals van een schaatser en een gekromde kat.
De tuin ligt er mooi bij, maar mist ook elementen die voor wat meer beleving zouden kunnen zorgen en is voor de meeste bewoners alleen onder begeleiding bereikbaar. Van de tuin wordt zomers veel gebruik gemaakt, horen we.
Richt de ‘omloopgangen’ in als straatjes
Er is een heel breed, met veel lichtinval loopcircuit/omloopgangen om de binnentuin. Deze gangen zouden heel goed als straatjes kunnen worden ingericht, maar dan moet je er wel een visie op hebben. We memoreren maar weer eens over Hogeweijk in Weesp die dat uitstekend heeft gedaan. Alle diensten en voorzieningen met een etalage aan de gecreëerde straatjes. Hogeweijk heeft ze buiten. De Nieuwe Maas in Vlaardingen of Dalewijk hebben ze binnen gecreëerd, waarbij een decorbouwer goede en betaalbare diensten heeft geleverd. We zien het al helemaal voor ons bij de Magnushof. Er is in de Magnushof ook heel veel, zoals een kapper, schoonheidssalon, reparatiewerkplaats, bibliotheek, maar je moet er nu naar zoeken als naar een naald in de hooiberg. Dat kan veel beter. TIP
De website kan aan informatieve waarde winnen
De informatie op de website kan aan waarde winnen, als er met foto’s en filmpjes zicht wordt geboden op het leven in en de inrichting van de verschillende woongroepen en er plattegronden op worden geplaatst van de kamers van de bewoners. Het is nu veel in algemene termen en wat ronkende organisatietaal geformuleerd. Het blijft een kunst informatie geven naar de behoefte van hen waarvoor je als zorgorganisatie op aarde bent.
Met creativiteit valt aan thuisigheid te winnen
Bij een groot verpleeghuis als Magnushof is het niet eenvoudig aan een instituutachtige architectuur en inrichting te ontkomen. Het is een functioneel huis dat er op zich goed en schoon uitziet. Je ervaart dat het hart op de goede plaats zit en dat de wil er is. En waar een wil is, is een weg. We hopen van harte dat de Magnushof zijn voordeel doet met onze bevindingen en tips.
Zorgkaart Nederland: 7.5 uit 70 waarderingen; laatste waardering op 29 oktober 2012
LINK
Gastvrijheid met sterren: geen deelname
Kies Beter LINK
Copyright Dames THe, april 2013
Reactie toevoegen