Ter Weel Goes
‘Je Thuis Voelen in een huis waar je nooit had willen wonen’
Zorgcentrum Ter Weel Goes
Joannaplantsoen 1
4462 AV Goes
Tel: 0113-654000
Fax: 0113-250574
Email: info@terweel.nl
www.terweel.nl
Ter Weel Goes maakt deel uit van Zorggroep Ter Weel met 7 vestigingen in Goes (3), Hansweert, Krabbendijke, Kruiningen en Yerseke
- Website makkelijk springlevend en interactief te maken
- Villa en watertoren omlijsten het gebouw
- Spreuktegeltjes en mosselen op het menu
- Werkgroep Inrichting en Gebruikersgroep
- Een eigen keuken met een prima kok bij een gastvrij restaurant
- Eigen bijdrage voor één of meerpersoonskamer blijft hetzelfde bedrag
- Compacte folders
- Geweldige openheid
- Prettig en lekker
Het is ons Dames THe vaak voor de voeten geworpen Zeeland nog niet te hebben aangedaan.
Hoogste tijd om onze kaart ook van een stip in deze provincie te voorzien.
Alle Zeeuwse eilanden zijn ons even lief en in ons hoofd gaan we alle plaatsen uit onze aardrijkskunde lessen van weleer af. Wat zijn de plaatsen waar we een verpleeghuis van enige omvang kunnen aantreffen? En wat vinden we zelf een leuke plaats om te bezoeken, want Zeeland is voor ons geen dagelijkse kost.
We komen uit op Goes en googlen wat we daar zoal kunnen vinden. Op de website van de provincie Zeeland (een website die ouderenzorg afficheert met een ziekenhuisbed!) vinden we Zorggroep Ter Weel, waarvan de hoofdvestiging in Goes is.
Ter Weel Goes heeft een verzorgings- en een verpleeghuisdeel voor somatiek, pg en bijzondere zorg, alsook een villa met dagbehandeling en logeermogelijkheid voor familie, zoals we later ontdekken als we op locatie zijn. Dat staat niet op de website. Verder is er een tijdelijke voorziening voor 32 bewoners, waar meteen ook kleinschalig wonen met zelf koken, wassen en dergelijke is ingevoerd.
Website makkelijk springlevend en interactief te maken
Nu we toch bij de website zijn, aanvankelijk denk je, wat een summiere website, maar gaandeweg weten speurneuzen zoals wij, er toch heel wat op terug te vinden. Er is een aanklikbare activiteitenkalender. Spoort die wel met al het nieuws? Als wij er zijn zien wij allemaal posters waaruit wij opmaken dat er veel meer in Ter Weel gebeurt dan op de digitale activiteitenkalender staat.
Alle diensten, alle locaties, al het nieuws staat op de website en de magazines en de algemene folder zijn te downloaden. Maar toch, ook al is het meer dan menig ander ouderencentrum laat zien, de website geeft niet de prettige sfeer weer, die wij tijdens ons bezoek in levende lijve ervaren. De zeven foto’s in het fotoalbum zijn erg statisch. Kom op Ter Weel, je hebt het in je, maak het tot een springlevende, interactieve website. Wij dames twitteren en facebooken er ook op los!
Villa en watertoren omlijsten het gebouw
De buitenentree is voor ons wat zoeken, maar zal voor de Goezenaar gesneden koek zijn. Het is prachtig dat de villa met rieten dak is gehandhaafd voor de hoofdvestiging, die veel later is gebouwd. Net als de fraaie watertoren aan wiens voet Ter Weel zich prettig nestelt.
De drukke doorgaande weg ervoor doet wat af aan het geheel. En in geen velden of wegen zien we een winkel, noch lezen we er iets over op de website. De entree is rond en we zien deze ronde vorm ook binnenin doorgetrokken in de loop van de gangen en in de aanwezige algemene ruimten. Het roept een aangenaam gevoel op, mede door de zachte pasteltinten op de muren.
De buitenruimte bij de ingang is verzorgd, niets spectaculairs. Een enkel gewoon stadsbankje met een ingeklapte parasol ernaast. Blijkbaar wordt daar wel eens buiten gezeten. We nemen de gelegenheid maar weer eens te baat de speciale rolstoel gebruikersbankjes, die we in Arnhem (woon-, zorg- en activiteitencentrum Vreedenhoff) zagen in het zonnetje te zetten. In je rolstoel gewoon tussen de mensen zitten. TIP
Spreuktegeltjes en mosselen op het menu
In het tussenportaal lacht ons het Zeelands Roem Mosselmenu meteen toe! Net als een heel tableau met spreuktegeltjes. De winnende spreuk is wel heel toepasselijk. We weten meteen de titel van deze zorgvisite.
Het is blijkbaar gewoon dat mensen hier in en uit lopen, want de receptioniste schenkt geen aandacht aan ons. Het ziet er allemaal licht en gastvrij uit. Dame T stort zich op de overvloedig gevulde folderbakken en Dame He spoedt zich na de lange reis naar het toilet. Bij het nieuws op de website lazen we al dat de beste schoonmaakster van Europa, bij Zorggroep Ter Weel werkt. Weliswaar in dienst van Hago en werkend op een andere locatie, dan waar wij op bezoek zijn. Maar na het toiletbezoek kunnen we ons goed voorstellen dat die Europese schoonmaakprijs is gewonnen. Er hangt een actueel bijgehouden aftekenlijst. Mocht er een luchtje blijven hangen dan staat de spuitbus voor je klaar.
Aan de kant van de bezoekerstoiletten is ook het ‘behandelcentrum’ met fysiotherapie en dergelijke. Het is wat weggestopt en doet wat ziekenhuisachtig aan. Hopelijk voorziet de vernieuwbouw erin om dit soort functies veel meer in de gebruikersetalage te zetten en onderdeel te laten zijn van het geheel. Dame He is nog even kritisch op de open postvakjes voor de medewerkers achter de receptiebalie. Liggen persoonlijke zaken daarin voor de grijp?
Werkgroep Inrichting en Gebruikersgroep
Net achter de balie wordt ons oog meteen getrokken naar een kleurige wand. Het zijn panelen met sfeerimpressies van de nieuwe inrichtingsvoorstellen voor de nieuwbouw van hen die nu in tijdelijke huisvesting verblijven.
Geur, kleur en smaak als leidende principes voor verschillende levensstijlen. Goed gedaan. Wel lijkt ons de participatie van de bewoners en naasten wat aan de krappe kant; we zien alleen 1 lid van de cliëntenraad in de gebruikersgroep, tegenover in totaal tussen de 10 en 15 functionarissen uit de organisatie. De vraag is wie je als gebruiker beschouwt? De functionarissen of de bewoners en hun sociale netwerk. Laatst hoorden we een voorzitter van een Cliëntenraad zeggen dat er een besef nodig is dat ‘medewerkers werken waar mensen wonen’.
Het blad ‘Under Construction’ treffen we te downloaden op de website aan. Het geeft veel informatie inclusief het tijdsschema van de bouw.
Een eigen keuken met een prima kok bij een gastvrij restaurant
Het restaurant is ruim, open en gastvrij. Een houten boy heeft het menu van de dag in zijn hand en lokt je naar de heerlijkheden toe. Fleurig ingericht, met een mooie stamtafel.
Op elk tafeltje staat een schelpenglaasje, een kaarsje en een menu. Als er vandaag geen mosselen zouden zijn, dan was het moeilijk kiezen. De openingstijden zijn redelijk; regelmatig is het restaurant ook ’s avonds open. Er wordt zelf gekookt. We zien een high tea voor 6,50 euro langskomen, waarvan wij watertanden. De bediening is allervriendelijkst. De koffie uit de Douwe Egberts automaten in gekleurde kopjes (!) is gewoon goed. Blijkbaar heeft Ter Weel een wat duurdere automaat aangeschaft. En er is een koekje bij. Net als de soep zijn de mosselen heerlijk. De lekkere dikke friet en de rauwkost, die er bij opgediend worden smaken ons ook goed. Het bevalt ons dat men hier gewoon Zeeuwse mosselen serveert. Menig verpleeghuis begint daar niet aan, want er zou wel eens een verkeerde mossel tussen kunnen zitten en wee je gebeente, wat dan….
Tijdens het eten klinkt pianomuziek en blijkt een familielid van een bewoonster achter de piano te zijn gekropen. Er is overigens veel bezoek aanwezig. Het restaurant heeft aan de achterkant een groot terras. We zien er een barbecue staan, weliswaar nu afgedekt, maar het is wat ons betreft tekenend voor hoe Ter Weel haar best doet het leven te veraangenamen. TIP
Eigen bijdrage voor één of meerpersoonskamer blijft hetzelfde bedrag
We knopen een praatje aan met een bewoner. Hij is in zijn rolstoel met zijn dikke puzzelboek naar het restaurant gereden. Hij is tevreden en zit lekker op zijn praatstoel, hij kan het ons wel vertellen… Hij beseft heel goed in een andere wereld te zijn gekomen, “een wereld die niet de jouwe is en waaraan je je moet aanpassen, oud worden is niet gemakkelijk.” Over zijn (nu nog) tweepersoonskamer zegt hij dat het hem opgevallen is dat vrouwen makkelijker een kamer kunnen delen dan mannen. Ze zijn meer op elkaar betrokken.
Op de terugreis komen we op dit laatste onderwerp terug: eigenlijk is het toch te gek is dat je voor een eigen kamer een even hoge eigen bijdrage betaalt als voor een meerbedskamer. Nog maar niet te spreken over de paar verpleeghuizen, die we op onze visites tegenkwamen waar elke bewoner uit dezelfde AWBZ-financiering een tweekamer appartement tot zijn beschikking had. Een thema voor de maandelijkse Zorgvisie column van Dame He.
Compacte folders
Tijdens de lunch bekijken we de vele compacte, in heldere taal geschreven folders die Ter Weel in huis heeft. Hier willen we expliciet de ‘Pluswensen’, ‘Logeermogelijkheden voor verwanten in de villa’ en ‘de Passiviteiten Dagelijks Leven in verpleeg- en verzorgingshuizen’ met de daarbij horende folder ‘Comfortkleding’ voor het voetlicht brengen. Bij de titel van die laatste folder knarsen onze hersens wel even. We hebben zo’n folder nooit eerder gezien, maar als je het doorleest is het heel mooi. Het gaat om een methode voor mensen in een verpleeghuis die zelf niet meer actief van houding kunnen veranderen of ontspannen, vaak tengevolge van een ziektebeeld als Parkinson of dementie. Het toepassen van die methode gebeurt nadat het aan de familie is voorgesteld. We lezen dat meer verpleeghuizen de methode gebruiken. We geven er bij deze graag meer bekendheid aan. Hoort zegt het voort. TIP
Bij al dat goede mis je dan wel weer een folder over het belang van de familie om hen handvatten en tips geven hoe zij hun natuurlijke rol richting hun dierbare zo goed en leuk mogelijk kunnen voortzetten. TIP
Geweldige openheid
We struinen verder rond. De ronde gangen doen vriendelijk aan. Zowel in de algemene ruimten als in de woongedeelten, zien we -steeds netjes ingelijst- alles wat er aan activiteiten te doen is. TIP En dat is veel!
We ervaren de open sfeer. De deuren staan open. De meneer die we in het restaurant spraken, kon vanuit zijn pg- woongroep met zijn rolstoel zelfstandig het hele gebouw door. Wij nemen eerst wat bedremmeld deze kans te baat naar de woongroepen te lopen. Het ziet er allemaal goed, verzorgd en licht uit. We zien leefstijlen, we zien boerenbonten borden, leuke tafels, overal grote TV en veel tuin. Wie er werkt is duidelijk. De benaming van de woongroepen: units 1 tot en met zoveel, vinden we minder gezellig. Kan voor unit niet een ander woord worden gekozen? TIP
We zijn blij verrast met de wand vol met kernwaarden in een grote bloem met haar blaadjes neergezet en de plussen en minnen eerlijk opgeschreven. FOTOS Ook wordt de hand in eigen boezem gestoken: wat doen we als Ter Weel woongroep niet goed. We zien dat bij de discussie erover ook de personeelsformaties gedeeld worden, net als de droom en wensenlijsten van de medewerkers. Alles wordt open en bloot aan het papier toevertrouwd. TIP We komen dat wel anders tegen. Vaak worden er hele discussies gevoerd of het wel handig is transparant te zijn over de inzet van het personeel naar functie per woongroep of afdeling. Liever laat men naasten daarover in het ongewisse, vanuit de angst dat bij het niet nakomen van de inzet, naasten daar negatief mee om zullen gaan. Liever geen informatie, dan te moeten communiceren over oorzaken en oplossingen.
We kunnen niet goed achterhalen hoe de samenspraak met de bewoners en de naasten op de kernwaarden en de uitkomsten is geweest. We denken dat het wel goed zit, zo niet dan hebben we alle vertrouwen dat het na het lezen van deze recensie, wordt opgepakt.
Op de terugweg lopen we het winkeltje nog binnen. Het zit in de gang, wat weggestopt, maar met een aardige buitenetalage. We zien een paar bloemetjes kopjes. FOTO Hé, die hebben we nog net nodig voor als we lezingen en workshops geven over Zorgvisite en Thuis Voelen en de deelnemers uitnodigen zelf een Gouden Tip aan ons te geven in het vooruitzicht van een prachtige Dames THe kopje. Voor elk 0,95 euro cent bemachtigen we de kopjes.
Prettig en lekker
Ter Weel kan onze goedkeuring hebben. Wij proeven een mentaliteit van aandacht, bewegen en vooruitzien. Het zijn goede ingrediënten voor de toekomst.
Link naar Kiesbeter.nl
Gastvrijheidszorg met sterren: -
Link naar Zorgkaartnederland.nl: 7,5 (18 waarderingen, laatste op 21 juli 2010)
Dames THe. Publicarea/Tineke van den Klinkenberg © 2012
Reactie toevoegen