De Lichtenberg
Lichtend voorbeeld
Verpleeghuis De Lichtenberg
Utrechtseweg 293
3818 EH Amersfoort
Tel: 033 469 61 00
Website: http://www.beweging3.nl/nl/amersfoort:-de-lichtenberg/1560/
Email: lichtenbergvph@beweging3.nl
- Bewegwijzering ontbreekt
- Openingstijden van 9 tot 9
- Eten als passie
- Goede leestafel
- Aardappeltest
- QR reader, ZorgkaartNederland app en wifi
- Beweging 3.0 familiekanaal
- Telefoonnummers/e-mailadressen sleutelpersonen en wachttijden per locatie op website
- Hofjes voor de psychogeriatrische bewoners
- Buitenruimte in dienst van het welbevinden
- Basis voor een bewogen toekomst
Dame He heeft zojuist op Schiphol haar dochter uitgewuifd, die in New York gaat studeren. Op een holletje sluit Dame T zich bij haar aan. We willen op tijd in De Lichtenberg zijn om daar nog van een lunch te kunnen genieten en rond te kijken voordat we met onze beneficiant Vereniging Het Zonnehuis in gesprek gaan over Zorgvisite.nl in 2013. Dat gesprek zal plaatsvinden in Doorn, een zorgvisite in die omgeving is dan wel zo handig.
We stuiten op Verpleeghuis De Lichtenberg in Amersfoort, waarbij we enthousiast worden doordat De Lichtenberg deel uit maakt van Beweging 3.0.; een zorgorganisatie met een verenigingsvorm van intussen al 30.000 leden in de regio Eemland. En waarbij we via de speurtocht op hun website ontdekken dat zij een interactief medium gebruiken voor familieparticipatie; het familiekanaal.
Bewegwijzering ontbreekt
De bewegwijzering naar de Amersfoortse dierentuin is prima. Het is duidelijk dat Amersfoort daarmee pronkt. Die naar verpleeghuis De Lichtenberg laat te wensen over. Nadat we eerst in de achtertuin van een riante villa met de auto zijn beland, waar een aantal mensen onder een parasol gezellig aan de koffie zit, vinden we vijftien meter verder de ingang met het toegangsbord van De Lichtenberg.
Voor we de entree bereiken eerst de welbekende parkeerplaatsen. We kunnen ze in dit geval billijken, er blijft veel vrije ruimte rond het huis dat in een bosrijke omgeving ligt.
Openingstijden van 9 tot 9
Het is een zonnige dag. Alle tafeltjes buiten zijn bezet. De deuren van het café-restaurant zijn opengeslagen. We stappen naar binnen en worden getroffen door de aangename sfeer en de maatvoering. Op een ruimte van zo vijftien bij tien meter treffen we een bar (deels verlaagd voor mensen in een rolstoel), een restaurantcounter, gecombineerd met open winkel, de ontvangstbalie, een leestafel en kasten.
In één ervan liggen de spelletjes zo voor het pakken. We zien dat daar gebruik van wordt gemaakt, zowel op het terras, als in het restaurant. Het standaard systeemplafond heeft net wat meer hoogte en er hangen fraaie lampen aan. De openingstijden mogen er zijn: van negen tot negen uur! Kom daar maar eens om in een verpleeghuis tegenwoordig.
Eten als passie
Het restaurant heeft een gevarieerde kaart. Je kunt er tot half vier warm eten bestellen. Snacks en drank zijn er de hele dag door te verkrijgen en ook die kaart mag er wezen. De broodjes kroket spreken ons aan.
Bij de ingang treffen we op een bord het dagmenu met keuze uit twee soepen (mosterd en groenten), een slavink en een niet nader omschreven dessert. Voor ruim 8 euro is dit drie gangen menu voor ons. We bestellen er een om te delen naast twee broodjes kroket en een extra soep.
Eten als passie is de slogan van Beweging 3.0; we storten ons erin. We worden zeer voorkomend bediend; een mevrouw naast ons is daarover een andere mening toegedaan. ‘Ze wil me gewoon niet zien. Ik wacht al een kwartier.’ Ondertussen loopt degene die ons bedient in het warme weer af en aan met onze bestellingen. De koffie verkeerd met gelukkig niet voor -ingepakt- koekje is van goede huize. We vergeven dat de soep na het hoofdgerecht opgediend wordt.
Goede leestafel
Wij veraangenamen onze etenstijd met de actuele glossys van de leestafel. We zijn weer helemaal bijgelezen wat betreft de internationale koningshuizen en de passie van onze Koningin Beatrix voor de cape. Zelfs haar zuster Margriet en Prinses Maxima duiken af en toe haar kast in om er één van haar te lenen. En terecht; de capes staan hen allemaal erg charmant.
Het valt ons op dat er zoveel gezelschap om ons heen is. Nu weten we wel dat De Lichtenberg ook een behoorlijke revalidatie/reactivering en somatische poot heeft, maar hier ervaren we een echt levendige sfeer, met meer dan bij elkaar zitten.
Aardappeltest
We laten het eten ons goed smaken. Hm, de aardappels zijn goed; ze hebben nog bijt en zijn lekker van smaak. Oh, oh, gaan we als Dames THe nu door de mand vallen, want de snelheid waarmee het eten voor ons neus staat, kan niet anders betekenen, dan dat het niet hier ter plekke vers gekookt is en er sprake is van regenereren. We zien het aan de verweesde doperwten en de overigens wel smakelijke slavink, die het zonder een knapperig korstje van de ontbijtspek moet doen.
En inderdaad, sinds enige tijd komt het warme eten uit een centrale locatie, horen we als we het navragen. De snacks worden wel ter plekke bereid.
Op de afdelingen wordt hetzelfde eten geserveerd. We moeten sportief erkennen, geregenereerd eten kan heel redelijk zijn!
QR reader, ZorgkaartNederland app en wifi
We melden ons bij de balie. Nee, voor een rondleiding moeten we echt een afspraak maken. We krijgen naam en telefoonnummer mee. Welllicht kan het als we bellen ook nog wel vanmiddag. Als we zelf wat meer van de pg behuizing willen zien, dan geeft ze de tip buiten om te lopen, dan krijgen we al een indruk. We struinen nog haar balie met onze ogen af. Er zijn volop brochures van ZorgkaartNederland, waarin bewoners en bezoekers worden opgeroepen hun mening te geven. Er ligt zelfs een kaartje van Beweging 3.0 met de oproep te waarderen en heel modern een QR reader vierkanterbij, waarmee je zo de ZorgkaartNederland app kunt downloaden.
Na het schrijven van onze zorgvisites en als we zelf al een beoordeling hebben gegeven, bekijken wij de scores op ZorgkaartNederland voor het huis dat wij bezocht hebben. Die vallen voor De Lichtenberg wat tegen. En het valt ons op dat De Lichtenberg maar een enkele keer zelf reageert en dan eigenlijk alleen als er complimentjes worden gegeven. Dat is niet het goede voorbeeld geven.
Met aandacht voor de app’s etc. maakt Beweging 3.0 zijn naam wel waar, want ergens beseffen wij Dames THe, dat de naam Beweging 3.0 ook uitdrukking geeft aan de nieuwe digitale wereld en de grenzeloze mogelijkheden van de sociale media.
Dat je meteen als bezoeker gratis WIFI kunt instellen omdat ‘De Lichtenberg gasten’ oplicht is werkelijk (nu nog) uniek in de verpleeghuiszorgwereld. TIP Wij pleitten daarvoor al in onze gids Thuis Voelen.
Via de voordeur verlaten wij het pand. We zien ervoor nog een prettig ingerichte rookruimte. De hal van de ingang is fraai versierd. Hup Holland Hup is het thema van het zomer activiteitenprogramma waarin de Olympische Spelen centraal staan. We treffen ook een sandwichbord met uitnodigend materiaal en een ingelijste Zilveren Keurmerk vermelding.
De standaard met foldermateriaal is goed gevuld; van uitvaartverzorging tot nieuwe ledenwerving en de voordelen daarvan. Het fraaie en toch eenvoudig te maken bewonersblad onder de naam ‘Lichtenberg Magazine’ is in kleurenprint op A4 met een nietje erdoor. Het bevat wat ons betreft een prima en praktische mix van informatie en dingen om als bewoners en bezoek (met elkaar) te doen. Woord- en cijferspelletjes, activiteiten en bv. de aankondiging van een rolstoelfiets die de familie nu kan huren. TIP
De rolstoel kan vastgezet worden op een plateau voorop de fiets. In het informatiemateriaal en op de website treffen we ook dat familie een rolstoelgeschikte auto kan huren. TIP Prima service!
We treffen tevens een evaluatieformulier dat familie en bewoners kunnen invullen om hun mening kenbaar te maken over het zomerprogramma. Erg goed om zo open te staan voor feedback. En –bravo- dat voor extra gezelschap er iemand a 21 euro per uur ‘ingehuurd’ kan worden. TIP
Wij geven de tip zet het bewonersblad op ooghoogte in de standaard, of nog liever geef het een goed in het oog vallende plaats! TIP Nu moet je door de knieën om van de onderste plank het magazine te zien liggen en te pakken. Het magazine en de voorgaande edities kun je terugvinden op de website van De Lichtenberg. Dat is ook een voorbeeldfunctie die nog door veel verpleeg- en verzorgingshuizen kan worden opgevolgd! TIP
En we geven graag de TIP nog maar eens mee om een plattegrond bij de ingang te zetten alsook deze in een mee te nemen vorm -op een A-4tje- voorhanden te hebben. Let wel: we hebben het hier niet over een brandmeld-paneel, maar over een plattegrond en bewegwijzering met informatie over wat er allemaal in en om het huis aanwezig is en bezoek op die manier te stimuleren daar gebruik van te maken!
Beweging 3.0 familiekanaal
Beweging 3.0 maakt oprecht zaak van familieparticipatie. Op diverse manieren wordt de grote hoeveelheid activiteiten gepresenteerd en dat is indrukwekkend. Je vindt niet alleen het hele speciale- en standaardprogramma van het interne Buro Doen op de website, maar je treft er ook de visie op familieparticipatie. In het Lichtenberg magazine staat een passage onder de bijdrage ‘Nieuws van de afdeling Klein Amersfoort, waar de bewoners met de dementie wonen’, dat alle activiteiten bekend zijn bij de medewerkers. Want op alle hofjes en bij de ingang van Klein Amersfoort hangt het activiteitenoverzicht. Met daarbij de uitnodiging aan de familie de activiteiten te ondersteunen! Ook het youtube kanaal wordt actief gepropageerd om er leuke liedjes en muziek van te downloaden.
Maar het mooiste is toch wel dat De Lichtenberg voor de familieparticipatie het Familiekanaal TIP aanbiedt. ‘Wat u kunt doen samen met uw familielid’. Een online applicatie waarmee je de agenda en activiteiten van de locatie overal als familie kunt bekijken, mogelijkheden van nieuwsberichten, publiceren van foto’s en wat dies meer zij. Door een paar bedrijfjes op de markt gezet. Een manier om familie te bereiken, uit een passieve rol te halen en het juiste gevoel van welkom te geven. We maken graag bij deze gratis reclame!
Telefoonnummers/e-mailadressen sleutelpersonen en wachttijden per locatie op website
De website van Beweging 3.0 en van het onderdeel De Lichtenberg is gewoon goed. Je kunt werkelijk alle informatie vinden onder de kopjes bovenaan en in de kantlijnen, maar ook onder het kopje Beweging 3.0 van A tot Z. We treffen ook helder de wachttijden voor de 10 woonzorglocaties en de vijf verpleeghuizen, die onder Beweging 3.0 ressorteren. Kom daar maar eens om elders. Waarom kan het hier wel?
Of neem de telefonische en e-mailbereikbaarheid van de sleutelpersonen. Hup, op de website inclusief ‘Bel me terug’ applicatie. TIP Prima veel rechtstreekse nummers, om dat eeuwige doorgeschakeld te worden, te verminderen. De zichtbare schakel, dat zijn de oude wijkverpleegkundigen spannen de kroon: geen restricties in de tijd en een 06-nummer! TIP Dat staat in schril contrast met de bereikbaarheid van de Specialisten ouderen geneeskunde (de verpleeghuisarts in gewoon Nederlands); voor hen moet je het telefoonnummer bellen van klantenservice…
Hofjes voor de psychogeriatrische bewoners
Alle afdelingen binnen De Lichtenberg hebben namen van de streek en de stad Amersfoort waarin De Lichtenberg gesitueerd is.
De Lichtenberg heeft 300 bewoners naast dagopvang. In Klein Amersfoort wonen de mensen met dementie. Er zijn voor hen in laagbouw 6 hofjes met elk 11 bewoners, verbonden met een centraal plein, waar volgens het magazine altijd reuring is. De bewoners zo begrijpen wij, delen een toilet en douche. Dat scheelt bij ons wel punten…
Op aanraden van de receptioniste wandelen we er naar toe. We zijn zeer gecharmeerd van de bouw en de wijze waarop de buitenruimte gekoppeld is aan de bosrijke omgeving. We zien vriendelijke borsthoge hekken, die tevens door haagjes gecamoufleerd worden om het opgesloten gevoel –denken wij- te maskeren.
De hekken scheiden de ruime en de met prettig houten tuinmeubilair en andere zaken ingerichte buitenruimte van het Amersfoortse bos. Via twee hekdeuren kun je makkelijk naar buiten en via de goed onderhouden en geplaveide wandelpaden loop je zo het bos in. TIP
We gluren door de gordijnen en ondanks ons bezwaar van het delen van douche en toilet, moeten we zeggen dat de kamers goed in te richten zijn door hun vierkante vorm. Zeker als je het bed tegen het raam plaatst met zicht op het bos en de fraaie wilde planten en bloemen, die de kamers omzomen. De inrichting is sereen, een mooie kastanjebruine wandkast ontwaren we.
Buitenruimte in dienst van het welbevinden
We lopen verder om het gebouw en zijn zeer te spreken over de aanleg, het onderhoud en de variëteit in belevingen die de buitenruimte oproept.
Overal goed onderhouden bankjes, ook met bordjes erop, zoals geschonken door het personeel, een kinderboerderij, leuke zithoekjes en een variatie aan planten.
We letten maar niet op de andere gebouwen, die zijn architectonisch niet om over naar huis te schrijven en van balkons heeft ook de architect hiervan niet gehoord.
Wat ons betreft mag de kinderopvang fysiek meer betrokken worden bij De Lichtenberg. Het zit nu wel erg, ook met de buitenruimte in een afgelegen hoek. En als je zoveel ruimte hebt en wij nog wat wensen rond mogen strooien, dan opteren wij voor wat meer sport en spel mogelijkheden, tennisbaan, poedelbadje. Daarmee kunnen de bewoners nog wat geactiveerd worden, maar kan vooral (meer, denk aan waarmee je (achter)kleinkinderen een plezier doet TIP) bezoek langer worden vastgehouden, met de bewoners als de trouwe supporters aan de zijlijn.
Basis voor een bewogen toekomst
Beweging 3.0. is een ledenvereniging. Voor 20 euro per maand zijn er vele aantrekkelijke diensten en kortingen. Bewoners van De Lichtenberg hoeven deze bijdrage niet te betalen, terwijl dezelfde services wel allemaal voor hen openstaan. De Lichtenberg bestaat uit een Verpleeghuis en een Woonzorgcentrum waar de mensen zelfstandig wonen. Wij hebben ons tot het verpleeghuis in deze zorgvisite beperkt.
Beweging 3.0. heeft 3000 medewerkers in dienst voor de 10 woonzorglocaties, de vijf verpleeghuizen, en andere diensten die zij in de regio Eemland aanbiedt. Maar liefst 1600 vrijwilligers behoren verder tot het tableau de la troupe.
Beweging 3.0 wil een organisatie zijn die meebeweegt met de vraag en behoeften van de klant. De basis ervoor is volgens ons prima. En er blijft gelukkig altijd wat te wensen over.
Link naar ZorgkaartNederland.nl: 6.9; 40 waarderingen (betreffen de somatische/revalidatie afdelingen en de psycho-geriatrie); laatste waardering op 13-8-2012
Dames THe. Publicarea/Tineke van den Klinkenberg © 2012
Reactie toevoegen